Szkolny Rzecznika Praw Ucznia
Artykuł 1
Podstawa prawna
Prawa ucznia określają następujące dokumenty:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Konwencja o Prawach Dziecka,
- Ustawa o Systemie Oświaty,
- Statut Szkoły.
Artykuł 2
- Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z obowiązujących aktów prawnych, regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
Artykuł 3
Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje nauczyciel, który:
- wyrazi zgodę na pełnienie funkcji,
- uzyska akceptację Rady Pedagogicznej,
- Samorządu Uczniowskiego.
- Kadencja Rzecznika trwa dwa lata.
Artykuł 4
Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:
- Rzecznik pełni stałe dyżury, w czasie których przyjmuje uczniów.
- Uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście.
- Rzecznik wysłuchuje ucznia i sporządza notatkę z rozmowy.
- Rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, na prośbę wydaje opinię pisemną, czy zostały naruszone prawa ucznia i przekazuje informację o naruszeniu praw dyrektorowi szkoły.
- Rzecznik może być mediatorem między stronami.
- Pytania i wnioski uczniowie mogą kierować do Rzecznika osobiście w formie pisemnej. Każde pytanie lub wniosek muszą być podpisane przez ucznia.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji, gdy nie uzna naruszenia Praw Ucznia.
Artykuł 5
Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
- Zapoznawanie i propagowanie praw ucznia.
- Reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Mediacja między stronami konfliktu.
- Rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów.
- Ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem szkolnym i Samorządem Uczniowskim.
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli.
- Wnioskowanie w sprawie zawieszenia kar i udzielanie poręczeń w wypadku ciężkiego naruszenia przepisów wynikających ze Statutu Szkoły i powszechnie przyjętych norm współżycia w społeczeństwie.
- Rzecznik ma prawo do niezależności w sprawowaniu swojej funkcji w ramach obowiązujących przepisów, odstąpienia od podjęcia interwencji.
- Rzecznik może rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie, rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły, organizować konfrontacje wyjaśniające, uczestniczyć w roli obserwatora w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem na wniosek ucznia, inicjować w szkole działania na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Artykuł 6
Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
- Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Reprezentowanie szkoły na zewnątrz w sprawach dotyczących przestrzegania praw ucznia.
- Składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu.
- Składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec każdego semestru.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Kontrola realizacji spraw spornych.
Artykuł 7
W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
- Sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
- Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
- Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
Artykuł 8
Tryb postępowania w kwestiach spornych „nauczyciel – uczeń”:
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- W razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Rady Pedagogicznej.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu, wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji.
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika Praw Ucznia w związku z pełnieniem funkcji objęte są poufnością.