Zespół Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich (ZSGH) realizuje projekt PO WER VET Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 420 035,98 PLN (99 168,00 EUR). W projekcie bierze udział 34 uczniów oraz 6 nauczycieli przedmiotów zawodowych. Zakłada on między innymi wsparcie uczniów w obszarze zawodowym poprzez zdobycie nowych umiejętności, a tym samym zwiększenie zdolności do zatrudnienia i mobilności na rynku pracy oraz rozwój warsztatu zawodowego nauczycieli.
Patronaty Honorowe nad projektem objęli Konsul Honorowy Królestwa Hiszpanii, Prezydent Polskiej Akademii Gastronomicznej Pan Maciej Dobrzyniecki, Prezes Stowarzyszenia Kucharzy Polskich Pan Krzysztof Szulborski, Pomorska Akademia Kulinarna. Patronat medialny objęła Edukacja Pomorska.
Wyjazd na praktyki poprzedzony był długimi przygotowaniami, które obejmowały naukę języka hiszpańskiego, poznanie kultury Hiszpanii oraz kuchni, co było możliwe dzięki współpracy z gdańskimi restauracjami Mercado i Patio Español. W restauracji Mercado właściciel i szef kuchni pan Michał Sieczkowski opowiedział o swojej pasji, czyli kuchni hiszpańskiej oraz pokazywał tradycyjne surowce i półprodukty. Uczestnicy mieli też okazję wspólnie sporządzić paellę walencjanę, huevos rotos i torillę de patatas, które następnie wszyscy degustowali. Uczniowie smakowali również typowe dla kuchni hiszpańskiej jamón, chorizo i sery. W restauracji Patio Espaňol szef kuchni Maciej Badzmierowski opowiedział o różnicach w używaniu przypraw i produktów w regionach Hiszpanii i smakowej regionalizacji. Uczestnicy mieli okazję spróbować przygotowanych w restauracji tapasów oraz samodzielnie przygotować pallę z kurczakiem i chorizo.
Dzięki wsparciu finansowemu z Programu Operacyjnego Wiedza, Rozwój Edukacja uczniowie mogli wziąć udział w czterotygodniowych praktykach zawodowych w Walencji, a nauczyciele w okresie wakacyjnym odbyli dwutygodniowe szkolenie zawodowe. Pierwsza 17-osobowa grupa uczniów przebywała w Walencji od 21 maja do 17 czerwca 2017, a od 11 września do 6 października 2017 kolejna grupa uczniów. Dzięki współpracy z hiszpańską instytucją partnerską Mobility Projects nasi uczniowie i nauczyciele mogą szkolić się w najlepszych restauracjach Walencji, w tym należących do cenionego restauratora i kucharza Quique Dacosty, posiadacza gwiazdek Michelin: El Poblet, Vuelve Carolin i Mercatabar. Ponadto nasi uczniowie i nauczyciele mieli okazję doskonalić swoje umiejętności w restauracjach: Q Tomas, The Little Queen, Contarpunto Les Arts, Anou i Ampar. Restauracje te stawiają na innowacyjność, kreatywność i awangardę w kuchni, łącząc tradycję z nowoczesnością. Ostra frita (smażona ostryga) czy El bosque animado (ożywiony las) to przykłady dań kuchni molekularnej serwowanej w El Poblet. Morszczuk na pomidorach i w chlebku, szparagi w sosie z małżami i limonką, różne odmiany paelli i deserów to niektóre z potraw, które mieli okazję przyrządzać nasi praktykanci i praktykantki. Uczennice i uczeń kształcący się w zawodzie technika hotelarstwa przyjrzeli się przede wszystkim funkcjonowaniu bazy noclegowej przeznaczonej dla turysty niskobudżetowego, odbywając swoje praktyki w sieci hosteli Nest, spotykając podróżnych ze wszystkich stron świata. Nabyte umiejętności zostaną potwierdzone odpowiednimi certyfikatami, w tym dokumentem Europass Mobilność, wydawanym przez Krajowe Centrum Europass oraz referencjami z zakładów pracy.
Po raz pierwszy w realizowanych przez ZSGH projektach mobilności wzięli udział nauczyciele, dzięki czemu mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w realnym środowisku pracy.
Tak swoje szkolenie zawodowe wspomina pani Joanna Dubert: „(…)Praktyki odbywam w restauracji Contarpunto Les Arts na terenie opery walenckiej pod okiem znakomitych kucharzy i menagerów gastronomii. Poznałam szereg nowoczesnych sposobów ekspedycji potraw i europejskich trendów wyznaczających sposoby ich sporządzania. Zaobserwowałam sposoby połączenia tradycyjnej kuchni hiszpańskiej z kuchnią fusion i molekularną. Kolejnym ważnym aspektem było porozumiewanie się w zespole różniącym się pod względem kultury, kuchni i języka. Wszechobecna wielokulturowość (począwszy od miejsca zakwaterowania, jak i pracy na kuchni) ukazała mi jak ważna jest znajomość języka obcego i podnoszenie kompetencji językowych zarówno w przypadku języka angielskiego, jak i hiszpańskiego. Szkolenie znacznie podniosło poziom mojej samooceny i jestem przekonana, że moje kompetencje zawodowe znacznie wpłyną na jakość kształcenia uczniów. Udział w projekcie pozwolił mi na podniesienie jakości nauczania oraz znacznie wpłynie na wzrost europejskiego wymiaru edukacyjnego szkoły, w której pracuję (…). (Walencja, 27.08. 2017)”.
Uczeń klasy technik kelner tak mówi o swoim doświadczeniu: „Po upływie 2 tygodni na praktykach w Hiszpanii w ramach projektu PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego śmiało mogę stwierdzić, iż decyzja o zgłoszeniu się do projektu była trafna. W restauracji El Poblet posiadającej gwiazdkę Michelin nauczyłem się wielu praktycznych rzeczy związanych z moim zawodem między innymi nowych technik przyrządzania, jak i serwowania dań i napojów. Pierwszy raz miałem do czynienia z kuchnia molekularną i jestem nią zafascynowany. Poznałem wspaniałych i życzliwych ludzi. (…) Zdecydowanie polecam wszystkim udział w takim projekcie. (Walencja, 05.06.2017).”
Uczennica Klaudia Matysek wspomina: „(….)Praktyki odbywam w restauracji The Little Queen,(...). Jest to restauracja serwująca kuchnie śródziemnomorską, dzięki czemu miałam szansę spróbować i przygotować wiele nowych dla mnie potraw. Kucharze z The Little Queen dbają o to, abym czuła się jak ich współpracownik i pozwalają mi przygotować całe potrawy, od obróbki wstępnej warzyw do ekspozycji dania na talerzu. Praktyki w restauracji pozwalają mi nie tylko nauczyć się zawodu, ale i szkolić języki obce: hiszpański i angielski, które służą mi do komunikacji podczas pracy (…) (Walencja, 05.06.2017)”
Praktyki w ramach projektu PO WER Hiszpańskie staże kluczem do sukcesu zawodowego to nie tylko zdobywanie nowych umiejętności zawodowych. To także, jak relacjonują uczestnicy i uczestniczki okazja do doskonalenia kompetencji językowych oraz okazja do poznawania innej kultury i tradycji, pokonywania słabości, otwierania się na ludzi i nowe doświadczenia.
Anna Pawelec,
Koordynatorka projektu.
Projekt został zrealizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”. Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska, ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną, ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.