W dniach 19-25.03.2017 odbyła się czwarta międzynarodowa wymiana uczniów w projekcie Erasmus+ Eat right, be bright! w Kopenhadze w Danii. W wymianie wzięli udział uczniowie i nauczyciele z pięciu krajów partnerskich: Danii, Finlandii, Polski, Turcji i Włoch. Polskę reprezentowało czworo uczniów: Agnieszka Choruży z klasy IIIb, Wojciech Choroś i Aleksander Małota z klasy IIb oraz Hubert Dederowski z klasy IIIk. Nad uczniami z Polski opiekę sprawowali pani Jolanta Zawadzka-Giza, nauczyciel EDB oraz pan Łukasz Kamiński, nauczyciel języka angielskiego i koordynator projektu.

Erasmus+, Kopenhaga, 19-25.03.2017 - Kizoa Movie - Video - Slideshow Maker

W ciągu tygodniowego pobytu w Danii, uczniowie mogli poznać kulturę i historię Danii, zobaczyli też jak wygląda styl życia Duńczyków, a także poznali nieco duński system edukacji. W trakcie wizyty, uczniowie krajów partnerskich wzięli udział w wielu zadaniach projektowych oraz mieli niepowtarzalną okazję zwiedzić stolicę Danii.

Pobyt w Kopenhadze rozpoczął się od powitania partnerów projektu przez koordynatora projektu z duńskiej szkoły Skelgårdsskolen Susan Adamson. Po oficjalnym przywitaniu uczniowie z Polski poznali się z uczniami z pozostałych krajów partnerskich. Następnie uczniowie zwiedzili szkołę i zobaczyli jakie rodzaje zajęć są prowadzone oraz jak wyglądają profesjonalnie wyposażone pracownie, warsztaty i laboratoria. Mogli również wziąć udział w lekcjach. W tym czasie nauczyciele i koordynatorzy projektu wzięli udział w spotkaniu podsumowującym dotychczasowe działania i planującym kolejne zadania. Po wizycie w szkole uczniowie wraz z nauczycielami udali się do Den Bla Planet – największego akwarium północnej Europy, gdzie mogli podziwiać niesamowite okazy zwierząt wodnych, w tym rybę z gatunku arapaima, jedną z największych słodkowodnych ryb świata. Dzień zakończył się aktywnie – gra w kręgla pozwoliła uczniom lepiej się poznać, a przede wszystkim świetnie się bawić przy odrobinie współzawodnictwa.

Kolejnego dnia uczestnicy projektu zwiedzili gospodarstwo ekologiczne w gminie Birkerod. Poznali zasady rolnictwa organicznego, które polega przede wszystkim na stosowaniu naturalnych metod hodowania i ochrony upraw. W rolnictwie ekologicznym nie stosuje się sztucznych nawozów ani pestycydów, przez co plony są zdrowsze, ale mniejsze oraz bardziej narażone na ataki szkodników. Do stosowanych metod ochrony należą przede wszystkim pielenie oraz używanie bakterii do walki ze szkodnikami, a nawozy pochodzą od hodowanych na farmie zwierząt. Popołudniu uczniowie połączyli przyjemne z pożytecznym spacerując po centrum Kopenhagi oraz poznając niektóre z jej zabytków.

Następny dzień spędziliśmy na wycieczce do zamku Kronborg (zamek koronny), znajdującego się w duńskim mieście Helsingør w cieśninie Sund, oddzielającej Danię od Szwecji. Zamek, który jest wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, dziś jest kojarzony z dwiema legendarnymi postaciami: duńskim księciem Hamletem (w murach tego zamku – Elsynor – Szekspir umieścił akcję swego słynnego dramatu) i Ogierem Duńczykiem (legendarny rycerz i bohater narodowy Danii). Zamek Kronborg w przeszłości był królewską rezydencją, a obecnie można podziwiać w nim królewskie apartamenty, renesansowy styl holenderski umeblowania, a w lochach ogromny monument Ogiera Duńczyka. A w hołdzie dla Szekspira, regularnie w okresie letnim wystawiany jest tu „Hamlet”.

Kolejny dzień rozpoczął się od wizyty w Det Okologiske Rad (The Danish Ecological Council), organizacji która zajmuje się szerzeniem wiedzy o zdrowiu i ekologii na terenie Danii. Uczestnicy projektu wysłuchali wykładu „Health and sustainability can be combined” pana Christiana Ege, dyrektora DEC. Wśród poruszonych zagadnień było rolnictwo i żywność organiczna, wpływ pestycydów i innych środków chemicznych na zdrowie człowieka, nadmierne spożycie mięsa przez społeczeństwa i związane z tym zagrożenia dla środowiska. W czasie spotkania wywiązała się interesująca dyskusja wśród uczniów na temat zalet i wad jedzenia mięsa oraz zastępowania go dietą wegetariańską. Po wykładzie przyszła pora na poznanie najważniejszych atrakcji Kopenhagi. Aby urozmaicić uczniom zwiedzanie, udaliśmy się na rejs kopenhaskimi kanałami. Ta przygoda była doskonałą rozrywką i pozwoliła spojrzeć na Kopenhagę z zupełnie innej perspektywy. Zobaczyliśmy, między innymi, słynną duńską syrenkę, kanał wodny Nyhavn, Duńską Operę Królewską, Pałac Chrystiana VII, Kościół Fryderyka oraz wielki, czarny monolit - budynek Royal Library - duńskiej Biblioteki Królewskiej. Na zakończenie dnia zwiedziliśmy ogród botaniczny należący do Muzeum Historii Naturalnej, które podlega Uniwersytetowi w Kopenhadze. Miejsce to nie pełni jedynie roli parku, ale jest również wykorzystywane do badań nad wieloma gatunkami roślin.

Pobyt w Danii zakończył się całodniowym zwiedzaniem najważniejszych zabytków Kopenhagi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od zamku królewskiego Christiansborg, gdzie mieliśmy okazję obejrzeć królewskie rezydencje, kuchnię, stajnie, ruiny oraz wieżę widokową. Następnie udaliśmy się do drugiej oficjalnej rezydencji królewskiej czyli pałacu Amalienborg, gdzie udało nam się zobaczyć zmianę warty. Zwiedziliśmy również Kościół Fryderyka, znany jako Kościół Marmurowy, który był wzorowany na kopule watykańskiej bazyliki św. Piotra. Kolejnym punktem było zwiedzanie zamku Rosenborg, dawnej rezydencji podmiejskiej królów Danii, obecnie muzeum poświęcone duńskim monarchom. W drodze powrotnej zobaczyliśmy obserwatorium Rundetaarn oraz przeszliśmy się po Strøget – deptaku w centrum Kopenhagi.

Dziękujemy naszym duńskim partnerom za wspaniałą gościnność. Wyjazd dostarczył nam wielu niezapomnianych wrażeń. Dziękujemy również pozostałym partnerom za udaną współpracę. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie, które tym razem odbędzie się w Polsce już za miesiąc.

Koordynator projektu

Łukasz Kamiński