Od 7.12.2022 roku do 9.12.2022 roku uczniowie klas 3a, 3b, 2b uczestniczyli w wycieczce szkolnej w Warszawie. Wyjazd został sfinansowany w 80% przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Poznaj Polskę”, pozostałe środki zapewnił organ prowadzący, czyli Miasto Gdańsk oraz rodzice młodzieży uczestniczącej w imprezie. Celem wycieczki było poznanie Warszawy- miasta, które podniosło się z ruin po II wojnie światowej, stolicy Polski, gdzie trudna, polska historia łączy się z nowoczesnością i rozwojem.

Zwiedzanie młodzież rozpoczęła od spotkania z przewodnikiem na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach- miejscu upamiętniającym tych, którzy zginęli walcząc za Ojczyznę: poległych w powstaniu styczniowym i listopadowym, wielkopolskim, powstaniu śląskim, bohaterów walki Polski o niepodległość, między innymi wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, kampanii wrześniowej, powstania warszawskiego, poległych w czasie II wojny światowej. Uczestnicy zobaczyli Kwaterę Brzozowych Krzyży – miejsce spoczynku harcerzy Grup Szturmowych Szarych Szeregów – żołnierzy, sanitariuszek, łączniczek AK, harcerskiego batalionu „Zośka”, Dolinkę Katyńską miejsce upamiętnienia ofiar zbrodni katyńskiej z 1940, kwaterę „Na Łączce”, gdzie potajemnie pochowani zostali Polacy pomordowani przez Urząd Bezpieczeństwa w latach 1945–1956, Panteon- Mauzoleum Wykletych- Niezłomnych oraz Kwaterę Pamięci Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Podczas spaceru młodzież zatrzymała się przy grobach:  Ryszarda Kuklińskiego, Tadeusza „Bora” Komorowskiego czy bohaterów książki „Kamienie na szaniec”, kwaterze sanitariuszek poległych w powstaniu warszawskim. Uczniowie zobaczyli również groby znanych Polaków, między innymi mogiły polityków Władysława Bartoszewskiego, Jacka Kuronia, Jana Lityńskiego, kardiochirurga Zbigniewa Religi, czy trenera piłkarskiego Kazimierza Górskiego, filozofa Leszka Kułakowskiego, poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,  dziennikarza Grzegorza Miecugowa, piosenkarki Olgi "Kory” Jackowskiej, pianisty Władysława Szpilmana, muzyka Tomasza Stańko, lekkoatletek Ireny Szewińskiej, Kamili Skolimowskiej.

Kolejnym celem wędrówki była nowoczesna Warszawa. Młodzież obejrzała Browary Warszawskie, miejski zespół budynków mieszkalnych i biurowych - zrewitalizowanych historycznych obiektów, Fabrykę Norblina - obszar, który przez lata był zaniedbaną perłą poprzemysłowej architektury, teraz przekształconą w nową część miasta z biurami, sklepami, restauracjami, kawiarniami, Food Townem, ekologicznym bazarem, butikowym kinem i otwartym muzeum upamiętniającym historię jednego z największych przedsiębiorstw przemysłowych dawnego Królestwa Polskiego. Następnie uczniowie w trakcie spaceru podziwiali najwyższe budynki Warszawy. Młodzież zawędrowała na plac Europejski i pod Warsaw Spire, kompleks budynków biurowych, w których skład wchodzą: 180-metrowy wieżowiec (z iglicami 220-metrowy) oraz dwa budynki boczne o wysokości 55 m. Wewnątrz placu Europejskiego uczniowie przeszli przez przestronny plac otoczonymi terenami zielonymi, podziwiali także jeziorko i długi na 120 metrów kaskadowy strumień, ciekawe murale. Kolejnymi atrakcjami był Warsaw UNIT – 200-metrowy biurowiec w narożniku ulic Prostej i Pańskiej z elewacją Dragon Skin, czyli z fasadą kinetyczną, złożoną z kilku tysięcy ruchomych płytek, które reagując na podmuchy wiatru, robiły niesamowite wrażenie. Na trasie nie mogło zabraknąć, między innymi wysokościowców: Varso Tower –piątego pod względem wysokości budynku w Europie i zarazem najwyższego w Unii Europejskiej, 195 metrowego Skylinera – budynku biurowego, The Warsaw Hub -zespołu budynków składających się z trzech wież: dwóch o wysokości 130 m oraz jednej 85 m połączonych wspólnym podium.

Następnie młodzież podeszła pod fragment muru Getta Warszawskiego, przy którym poznała historię powstania getta w Warszawie, jego funkcjonowania, likwidacji, rodzącego się wewnątrz getta oporu. Uczniowie dowiedzieli się, jakie były przyczyny wybuchu powstania w getcie, jaki był jego przebieg.

Późnym popołudniem młodzież obejrzała Pałac Kultury i Nauki, wysłuchała wykładu przewodnika na temat historii budynku, a następnie wjechała na XXX piętro pałacu, by z tarasów widokowych podziwiać imponującą panoramę miasta.  

Ostatnią atrakcją pierwszego dnia wycieczki było Muzeum Powstania Warszawskiego. Młodzież zwiedziła multimedialną ekspozycję, która pokazała nie tylko militarne dzieje 63 dni walk i życie codzienne ludności cywilnej, ale także opisała powojenny terror komunistyczny. Uczniowie spacerując po granitowym bruku wśród gruzów zniszczonej stolicy, słuchali opowieści powstańców, oglądali powstańcze pamiątki. Mogli zrozumieć, jak czuli się przemieszczający się  kanałami żołnierze i zobaczyć z lotu ptaka zrównaną z ziemią stolicę na filmie „Miasto Ruin”. 

W czwartek zwiedzanie uczniowie rozpoczęli od wizyty w POLIN - Muzeum Historii Żydów Polskich, gdzie zapoznali się z nietypową ekspozycją pozbawioną standardowych eksponatów muzealnych, a przedstawiającą historię życia przedstawicieli narodu żydowskiego na terenie Polski oraz wzajemnego przenikania się kultur polskiej i żydowskiej. Na początku młodzież obejrzała budynek, który skrywał wiele symboli i znaczeń, np.: główny hol „rozcina” gmach muzeum od podziemi aż po dach, symbolizując  pęknięcie,  jakie w  historii polskich Żydów spowodowała Zagłada.  Na szklanych taflach pokrywających elewację widniało hebrajskie słowo Polin, co znaczy „Polska” lub „tu odpoczniesz”. Potem uczniowie udali się w podróż przez wieki, idąc trasą wyznaczoną przez osiem tematycznych galerii. Fascynującą historię Żydów przybliżyły  zabytkowe przedmioty, malowidła, instalacje interaktywne, rekonstrukcje makiety, projekcje wideo. Uczniowie poznali ślady pierwszego osadnictwa Żydów w średniowiecznej Polsce, mogli przejrzeć XIII-wieczny statut królewski gwarantujący im bezpieczeństwo, wolność osobistą i swobodę wyznania, dowiedzieli się, czym zaowocował „Złoty Wiek kultury polskich Żydów”. W galerii Miasteczko obejrzeli jedną z głównych atrakcji muzeum – zrekonstruowane sklepienie unikalnej drewnianej synagogi z Gwoźdźca, spacerowali przedwojenną żydowską ulicą, na której przenikały się dwie kultury, a następnie trafi do warszawskiego getta z czasów II wojny światowej. Po wyjściu z muzeum uczniowie podeszli do znajdującego się przed Muzeum Pomnik Bohaterów Getta, który upamiętniał tych, którzy walczyli i zginęli w warszawskim getcie.

Następną atrakcją był Park Łazienki Królewskie, który mimo zniszczeń wojennych, przetrwał wojnę, dlatego też można się w nim poczuć jak w XVIII wieku, kiedy to przebywał tutaj Król Stanisław August. Młodzież poznała historię poszczególnych budynków mieszczących się na terenie parku, a także kryjących się w nich tajemnic. Uczniowie obejrzeli Pałac na Wyspie, czyli letnią rezydencję króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Starą Pomarańczarnię, w której król nakazał wybudować teatr zwany Teatrem Stanisławowskim. Budynek szczęśliwie przetrwał do naszych czasów, dlatego też możemy podziwiać tam jeden z nielicznych teatrów tego typu w Europie, Biały Domek – budynek, który został zaprojektowany tak, aby tylko osoby wtajemniczone wiedział które okno to drzwi i prowadzi do środka, dodatkowo sypialnia została wymalowana w rajskie ptaki i broń myśliwską, tak aby osoba przebywająca tam, miała potrzebę przebywania z kimś, Pałac Myślewicki, w którym mieszkał, m.in. ks. Józef Poniatowski, Teatr na Wyspie z widownią przeznaczoną aż na 1000 osób i z lożą królewską, Pomnik Fryderyka Chopina, gdzie w sezonie letnim odbywają się koncerty muzyki chopinowskiej. Na trasie wędrówki znalazł się Belweder– obecna siedziba Prezydenta, pałac w którym mieszkał dawniej m.in. Marszałek Józef Piłsudski. Dziś upamiętnia to przede wszystkim izba pamięci Marszałka w przyziemiu pałacu oraz pomnik stojący przed pałacem przy Alejach Ujazdowskich.

Kolejnym punktem programu było Krakowskie Przedmieście i Stare Miasto- najpiękniejszy fragment miasta. Przewodnik poprowadzi grupę wzdłuż najbardziej reprezentacyjnych i znanych obiektów, takich jak między innymi: Pomnik Mikołaja Kopernika, gmach Uniwersytetu Warszawskiego, Pałac Prezydencki, Pomnik Nieznanego Żołnierza, Ogród Saski, Plac Zamkowy z Kolumną Zygmunta i Zamkiem Królewskim, katedra, Rynek Starego Miasta, Syrenka Warszawska, Barbakan, pomnik Małego Powstańca. Uczniowie zwiedzili także Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego. Wieczorem młodzież udała się na nocne zwiedzanie Wilanowa dawnej rezydencji króla Jana III Sobieskiego. Podczas spaceru uczniowie podziwiali ogrody pałacowe w świątecznej iluminacji.

W drodze powrotnej uczestnicy wycieczki skorzystali z atrakcji parku wodnego Suntago.