Niepodległość Marcin Wolski

 

Niepodległość to brąz na cokołach,
lecz na co dzień – mówiąc po prostu
polski dom, polski las, polska szkoła,
polska władza i polski Kościół.
 
Ono znaczy – bez strachu spać.
Ono znaczy – spokojnie się budzić,
kochać, śmiać się i pewnie trwać
– w wolnym kraju wśród wolnych ludzi.

16 listopada 2018 roku odbyły się w ZSGH uroczystości upamiętniające 100 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Uroczystość rozpoczęto o godzinie 11:11, kiedy to cała społeczność szkoły, włączając się w  ogólnopolską akcję wykonania we wszystkich polskich szkołach równocześnie hymnu narodowego z inicjatywy Ministerstwa Edukacji i Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji Narodowej, wspólnie zaśpiewała 4 zwrotki Mazurka Dąbrowskiego.

Następnie odbyła się część artystyczna. Do refleksji zgromadzonych skłaniała  grupa muzyczna złożona z uczniów klas 1a, 1b, 2a, 2b przygotowana przez Annę Bolduan.

Chór wykonał pieśni patriotyczne związane z tematyką niepodległościową: My pierwsza brygada, Przybyli ułani, Rota. Zachwycili soliści. Weronika Chojnowska z 3l zaśpiewała Dziewczynę z granatem, Paula Kuźmicz z 1b wykonała Dziś idę walczyć mamo. Wzruszyły interpretacje piosenek: Rozkwitały paki białych róż zademonstrowanej przez duet Wiktorii Ciejka z 3a i Oskara Pełki z 4a oraz Niepodległa niepokorna zaśpiewanej przez Weronikę Chojnowską z 3l i Wiktorię Ciejka z 3a.

Zgromadzeni obejrzeli także film nakręcony przez Aleksandra Małotę  na temat postaw patriotycznych i wolności, w którym wystąpili miedzy innymi Prezydent RP Lech Wałęsa, Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Na koniec uroczystości młodzież ubrana w barwy narodowe ułożyła biało-czerwoną flagę.

Organizatorki: Annę Bolduan, Beata Kubicka, Bogumiła Sochacka

W ZSGH podejmowano przez cały rok liczne inicjatywy związane z tematem obchodów Roku dla Niepodległej. Odbyły się lekcje historii: Prelekcje z  IPN-em oddział w Gdańsku z okazji 36. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w PRL oraz z okazji Narodowego Dnia Pamięci o Żołnierzach Wyklętych. Uczniowie brali udział w serii debat o Polsce dawniej i dziś w ramach Pomorskiego Programu Niepodległa 1918-2018, między innymi w Wielkiej Sali Wety w Ratuszu wysłuchali wykładu profesora Marcina Napiórkowskiego o mitach: Piłsudskiego i Dmowskiego oraz Lecha Wałęsy i Smoleńska i dyskutowali na temat „Polska! Polska! - ale jaka?", zastanawiali się na kolejnym spotkaniu nad  przewrotem majowy 1926 roku. Temat tym razem przybliżył przybliżył prof. Wiesław Władyka.

Przeprowadzono dwa konwersatoria pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”, podczas których młodzież wysłuchała wykładów dr B. Kubickiej o ustawie zasadniczej – konstytucję 3 Maja oraz Mazurku Dąbrowskiego - hymnie narodowy. Uczniowie po wysłuchaniu wykładów otrzymali trzy  zadania: jedno dotyczyło przeprowadzenia ankiet na temat znajomości słów Mazurka Dąbrowskiego oraz historii jego powstania. Natomiast drugie zadanie polegało na zgromadzeniu wiadomości na temat znajomości praw i obowiązków wynikających z Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji kwietniowej z 1997 roku. Trzecie zadanie dotyczyło rozumienia słowa patriotyzm oraz postaw z nim związanych. Uczniowie każde z zadań opatrzyli wnioskami dostępnymi w załącznikach w postaci prezentacji.

W ramach Konkursu „Szkoła młodych patriotów” VI edycja,  organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego przeprowadzono szkolne konkursy: na przygotowanie plakatu „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”, Konkurs wiedzy pt. „Historia Polski a patriotyzm”, podczas którego uczniowie rozwiązywali test składający się z 22 pytań i był podzielony na 2 części: część I zawierała 11 pytań i miała na celu sprawdzenie podstawowej wiedzy dotyczącej najważniejszych wydarzeń z historii Polski, natomiast część 2. sprawdzała wiedzę młodych ludzi związaną z symbolami narodowymi. W tej części znalazły się również pytania dotyczące różnorodnych sytuacji, w jakich postawiona mogłaby być nasza Ojczyzna, Ogólnoszkolny konkurs recytatorski o tematyce patriotycznej, w trakcie którego młodzież  wybierając tekst poetycki, mogła  uwzględnić poezję o tematyce patriotycznej, a także opiewającą piękno przyrody Polski, jej zabytki i sławiącą wielkich Polaków. Uczniowie sięgnęli do różnych testów: Stanisława Barańczaka „A tak niewiele brakowało”,  Władysława Bełzy „Ziemia rodzinna”, Czesława Janczarskiego „Co to jest Polska?”, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Pieśń o fladze”, Jan Kasprowicz *** „Rzadko na moich wargach”, Jonasz Kofta „W moim domu”, Marii Konopnickiej  „Ojczyzna”, Adama Mickiewicza „Śmierć Pułkownika”, Cyprian Kamil Norwid „Moja piosnka II”, Artur Oppman „Rok 1918”, Tadeusz Różewicz „Oblicze ojczyzny”, Leopolda Staffa „ Polsko, nie jesteś Ty już niewolnicą”, Wandy Chotomskiej „Twój dom”, Ryszarda Przymusa „Polska”, Ogólnoszkolny konkurs pieśni patriotycznych, w którym wystąpili: duet Monika Murawska kl.3a i  Oliwia Buniowska kl.3a, które wykonały utwór M. Konopnickiej „Rota”. Usłyszeliśmy również   utwór „Białe róże” w wykonaniu Barbary Mańkowskiej z klasy 4n. Kolejny duet Kamila Reclaff kl.1b i Klaudia Sekuła kl. 1b zaśpiewały -„My pierwsza brygada”, natomiast Dominik Starczewski z kl. 3k zaśpiewał „Hej hej ułani”. A prezentację finalistów uświetnił występ pani Ewy Rzeszotarskiej, nauczycielki języka francuskiego, która zaśpiewała utwór „Idzie żołnierz borem, lasem” oraz Dominika Starczewskiego z klasy 3k, który w muzycznie przypomniał burzliwe, przełomowe i znaczące momenty z historii Polski, Konkurs „Małe ojczyzny w literaturze”,  podczas którego uczniowie czerpiąc inspirację ze zorganizowanej przez szkolną bibliotekę wystawki książek związanych treściowo z tematem konkursu pisali prace o małych ojczyznach utrwalonych w literaturze. Przeprowadzono również inne inicjatywy: sondaż wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego. Wzięło w nim udział 30 nauczycieli i 162 uczniów. Przygotowano także Kodeks Postaw Patriotycznych:

Nasi uczniowie z brali poza tym udział w konkursach poza szkołą. Malwina Gieszcz zajęła I miejsce w grupie wiekowej szkół ponadgimnazjalnych w konkursie zorganizowanym przez Poseł do Parlamentu Europejskiego Annę Fotygę. Kamila Formela wzięła udział w ogłoszonym przez Fundację Idea Nova   konkursie na Patriotkę – pyszne, biało-czerwone ciastko. Dominika Glinowiecka zajęła I miejsce w konkursie pt. : "Zareklamuj Gdańsk, swój wolny Gdańsk" zorganizowany przez Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego. Karol Szarafiński, uczeń klasy IV a, 14 listopada br. uczestniczył w finale konkursu : „Droga do Polski Niepodległej 1918”. Organizatorem konkursu była pani Agnieszka Gancarz, nauczycielka Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni. Konkurs odbył się pod patronatem  IPN – odział Gdańsk i prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka. W czasie konkursu finaliści uczestniczyli w wykładzie Pani dr Barbary Męczykowskiej, która wygłosiła prelekcję na temat: Powrót Pomorza do Polski w latach 1918-1920.

Odbyły się wycieczki, w trakcie których młodzież poznała dziedzictwo historyczno-kulturowe i piękno natury Polski: podążając Szlakiem piastowskim i zwiedzając Poznań, Gniezno, Biskupin, Strzelno, Toruń młodzież zapoznała się z początkiem państwa polskiego. Maturzyści w trakcie pielgrzymki poznali: Klasztor na Jasnej Górze, Kraków: trasę królewską na Wawelu, Rynek, Sukiennice, Kościół Mariacki, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, okno papieskie, Sanktuarium w Łagiewnikach, Kopalnię Soli „Wieliczka”, Zakopane: weszli na Kopę Kondratową, Gęsią Szyję, spacerowali po Rusinowej Polanie, modlili się w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej na Krzeptówka, zwiedzili Wadowice miasto rodzinne Jana Pawła II, miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

Uczniowie uczestniczyli w w przedstawieniu „Blizny pamięci” w Muzeum II Wojny Światowej z okazji 73. rocznicy „Powrotu Gdańska do macierzy”.

Młodzież zwiedzała Muzeum II Wojny Światowej, Europejski Centrum Solidarności, Muzeum Poczty Polskiej poznając najnowszą historię Polski.