W dniach od 29.09 do 3.10.2025 r.  nasza szkoła włączy się w ogólnopolską akcję organizowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Inicjatywa Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej skierowana jest do uczniów i rodziców, nauczycieli oraz całej społeczności szkolnej, a jej głównym celem jest przeciwdziałanie przemocy, budowanie atmosfery wzajemnego szacunku, empatii oraz wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w szkole.

Czy wiesz, że...

Skala przemocy wsród dzieci i młodzieży rośnie: w 2023 r. 44% młodych ludzi doswiadczyło przemocy psychicznej, a 48 % fizycznej. 77% młodzieży i dzieci choć raz spotkało się z przemocą, 26% nastolatków było ofiarami przemocy seksualnej bez kontaktu fizycznego, a co 13 z kontaktem, 32% doznało przemocy ze strony bliskiego dorosłego.

Przemoc – to nie tylko agresja fizyczna, to także wyśmiewanie, wykluczanie, rozsiewanie plotek czy hejt w Internecie – każdy jej rodzaj pozostawia głębokie ślady. Jako społeczność chcemy, aby takie zjawiska nie miały miejsca. Sprawmy, aby każdy uczeń miał świadomość, że nie jest sam i zawsze może liczyć na wsparcie nauczycieli, psychologów, pedagogów, wychowawców i rówieśników. Współtwórzmy środowiska bezpieczne i pełne empatii. Nie bądźmy bierni i obojętni!

Co wydarzy się w tym tygodniu w szkole? Podejmiemy w tym czasie działania, które będą miały na celu: przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej, profilaktykę uzależnień, rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów.

• w poniedziałek odbył się Dzień Sportu- działanie integrujące społeczność klasową i szkolną, były gry i zabawy zespołowe bez agresji na boisku uczące współpracy oraz sportowe turnieje klasowe z zasadą fair play.
• przez cały tydzień będą trwały warsztaty i zajęcia w klasach z psychologami szkolnymi, pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym: poruszane tematy to: „Ważne wybory-alkohol. Alkohol a przemoc."- klasy 2, „Trening komunikacji bez przemocy (NVC)”- klasy 1 "Formy przemocy rówieśniczej i sposoby jej przeciwdziałania. Hejt." klasy 3, "Jak zadbać o swój dobrostan?" klasy 4,5
• wychowawcy na lekcjach wychowawczych przeprowadzą zajęcia: „Jak pomóc ofierze przemocy?” Spiszą klasowy kontrakt antyprzemocowy. Młodzież wykona plakaty poświęcone empatii, komunikacji i sposobom reagowania na przemoc
• w poniedziałek i środę wybrane klasy 1,2,3,4 wezmą udział w przedstawieniu teatralnym pt. „GAME OVER” w Teatrze Szekspirowskim. O czym jest spektakl?  O uzależnieniu od gier, niekontrolowanych emocjach i agresji, która niszczy relacje. Teatr Forum stawia pytania: gdzie kończy się zabawa, a zaczyna uzależnienie? Jak rozpoznać moment, w którym tracimy kontakt z rzeczywistością? Widzowie nie tylko oglądają historię głównego bohatera, ale mogą wejść na scenę, zmieniać bieg wydarzeń. Prowadzący sprawdza wraz z widzami, co można zrobić inaczej.
• zaproszenie do ZSGH gościa na spotkanie z uczniami: w ramach współpracy z Gdańskim Centrum Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień funkcjonariusz policji poprowadzi w środę, czwartek, piątek w klasach 3 warsztaty „UWAŻAJ CO PIJESZ. PIGUŁKA GWAŁTU”
działania samorządu uczniowskiego:

-cały tydzień muzyka z radiowęzła o przyjaźni i miłości,

-do czwartku „Dzień życzliwego słowa” – akcja karteczek z pozytywnymi wiadomościami przypinanymi do tablicy przy portierni i potem rozdanymi adresatom,

-we wtorek młodzież ubiera się na błękitno w ramach akcji „Dzień kolorów przeciw przemocy” – cała szkoła w jednym kolorze symbolizującym jedność,

-środa- taniec przyjaźni- Belgijka- na boisku na dużej przerwie
przygotowanie gazetki w ramach innowacji pedagogicznej :”Słowa mają moc: kultura pozytywnej komunikacji na języku angielskim- z wykorzystaniem metody LDL i zasobów programu Edukacja do kultury. Gdańsk.”
• działania nauczycielskie na lekcjach:

-informatyki- przygotowanie przez uczniów plakatów przeciwko przemocy,

-historii- Dyskusja o skutkach przemocy w historii, bohaterowie walczący o prawa człowieka, analiza konfliktów i ich skutków,

-wos/edb: Prawa dziecka i procedury reagowania/ symulacja rozprawy sądowej o cyberprzemocy,

-języków obcych: Słownictwo: „respect”, „friendship”, „peace”, dialogi rozwiązywania konfliktów, prezentacja kampanii z innych krajów,

- biologii: Skutki przemocy dla zdrowia psychicznego i fizycznego, rola empatii, projekt „Zdrowe relacje = zdrowy umysł i ciało”.