W podziękowaniu za osiągnięcia i wkład naszej szkoły w rozwój programu eTwinning w Polsce opiekun projektów eTwinning Łukasz Kamiński został zaproszony do udziału w warsztatach Future classroom scenarios, które organizowane są przez European Schoolnet w ramach szkoleń z cyklu Future Classroom Lab.

Celem szkolenia było:

  • zapoznanie z nauczaniem 1:1 (jedno urządzenie na jednego ucznia)
  • stworzenie interaktywnych lekcji oraz wideo-instrukcji
  • odkrywanie nowych narzędzi ICT zwiekszających zaangażowanie uczniów
  • poznanie nowych partnerów i możliwość rozpoczęcia pracy nad nowymi projektami
  • poznanie przykładów dobrych praktyk w nauczaniu

W warsztatach brało łącznie udział 28 nauczycieli z Cypru, Czech, Malty, Polski, Portugalii, Słowenii. Szkolenie rozpoczęło się o 9.30 26 marca 2015 ćwiczeniem na zapoznanie się poprzez udział w grze pt. Animal Farm – nauczyciele zostali podzieleni na pary, w których mogli się krótko przedstawić, na co mieli pięć minut; następnie przez około minutę każda para przedstawiała się wzajemnie pozostałym uczestnikom szkolenia. Kolejnym elementem warsztatów było zapoznanie z ideą BYOD (bring your own device), czyli przynieś swoje urządzenie do szkoły oraz możliwościami jakie to ze sobą niesie, a także poznanie szeregu aplikacji i narzędzi ICT. Po zapoznaniu z nowymi możliwościami, nauczyciele wykorzystali nową wiedzę w praktyce i przygotowali quizy i gry interaktywne, które potem przedstawili innym nauczycielom. Ćwiczenie dostarczyło wielu emocji, a także zabawy, dzięki której nowa wiedza została lepiej utrwalona.

Następnym zadaniem było tworzenie projektów z wykorzystaniem kodów QR. Nauczyciele pracując w grupach musieli odczytać polecenia zaszyfrowane w postaci kodów QR, a następnie wykonać osiem zadań o różnym stopniu trudności. Do zadań należało: przygotowanie ćwiczenia interaktywnego,  przygotowanie krótkiego serwisu informacyjnego, ułożenie 14 gwoździ na jednym wbitym w deskę, zaśpiewanie piosenki „Help!” zespołu The Beatles, zatańczenie fragmentu znanego tańca, zrobienie kreatywnego „selfie”, narysowanie tzw. „wielkiej piątki” zwierząt afrykańskich, zrobienie i edycja dwóch zdjęć pt. „znajdź 7 różnic”. Efekty pracy były rejestrowane za pomocą kamer i aparatów fotograficznych, a następnie przedstawiane w postaci prezentacji. Zadanie to okazało się bardzo wymagające, ale dostarczyło wielu niezapomnianych wrażeń.

Ostatnim zadaniem tego dnia było tzw. „scavenger hunt”, czyli poszukiwanie skarbów Brukseli. Jednak nie była to zwykła wycieczka po Brukseli. Nauczyciele dostali kolejne zadanie do wykonania – lista kilku zabytkowych miejsc oraz pytań z nimi związanych zaszyfrowanych w kodach QR. Zadanie wymagało dużego nakładu czasu i pracy – należało samodzielnie odpowiedzieć na pytania, znaleźć zabytki korzystając z mapy (niekoniecznie papierowej) oraz sfotografować efekty pracy.

Na zakończenie dnia pełnego wrażeń, nauczyciele wraz ze swoim trenerem udali się na uroczystą kolację, podczas której mogli posmakować lokalnych dań. Dzięki miłej atmosferze czas upłynął nadzwyczaj szbyko, a kiedy okazało się, że jedna z uczestniczek kursu oraz nasz trener mieli tego dnia urodziny, nie mogło zabraknąć życzeń urodzinowych, również tych w postaci piosenek „Sto lat” w wielu językach. W drodze powrotnej mieliśmy niepowtarzalną okazję zobaczyć wspaniale oświetlony Grand Place nocą. W ten sposób bardzo aktywny dzień dobiegł końca.

Następnego dnia szkolenie zaczęło się wcześnie rano. Uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa została oprowadzona po nowoczesnej pracowni lekcyjnej, pełnej tablic interaktywnych, tabletów, kamer oraz innego sprzętu multimedialnego, poznając jednocześnie założenia i działania instytucji, jaką jest European Schoolnet. Tymczasem druga grupa została podzielona na mniejsze grupy zgodnie z wiekiem uczniów lub nauczanym przedmiotem; po krótkim przedstawieniu założeń programu eTwinning, nauczyciele rozpoczęli prace nad pomysłami na nowe projekty. Po zakończeniu prac, nauczyciele zamienili się grupami, dzięki czemu obie grupy wykonały te same zadania.

Kolejnym punktem dnia było poznanie kolejnych aplikacji i narzędzi ICT umożliwiających urozmaicenie lekcji i zwiększenie zaangażowania i motywacji uczniów. Każda aplikacja była testowana przez nauczycieli poprzez wykonywanie interaktywnych zadań oraz dzielenie się z innymi swoimi pomysłami. Wśród poznanych narzędzi i aplikacji były m.in. Socrative, Educreations, Kamishibai, PollEverywhere, Prowise, QR Code Generator. Poznaliśmy również kolejne „dobre praktyki” w nauczaniu, a także założenia project-based learning.

Ostatnim zadaniem tego dnia było przygotowanie i przedstawienie w grupach dowolnego rodzaju zadania z wykorzystaniem nowo poznanych lub wcześniej używanych narzędzi ICT. Nauczyciele musieli wykazać się dużą inwencją i kreatywnością, ale nie mieli z tym większego problemu, gdyż powstało wiele filmów, prezentacji, gier, quizów i ćwiczeń multimedialnych.

Zgodnie z powiedzeniem, że wszystko co dobre, szybko się kończy, również nasze szkolenie dobiegło końca. Ostatnie chwile spędzone we wspólnym gronie to grupowe zdjęcia i pożegnania. Warsztaty okazały się ogromnym sukcesem, pozwoliły na nawiązanie wielu nowych znajomości z nauczycielami z krajów partnerskich. Inspirujące zadania, ciekawe narzędzia ICT, zaangażowana praca trenera i pozostałych uczestników szkolenia sprawiły, że sprawdziło się powiedzenie, że najlepiej uczyć się przez zabawę. Nowo nabyte umiejętności sprawią, że nauczanie stanie się ciekawsze i przyjemniejsze, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.

Bardzo dziękuję Panu Pawłowi Czaplińskiemu z Zespołu Programu eTwinning, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+ za zaproszenie na warsztaty, a pani Dyrektor za możliwość wzięcia w nich udziału.

Łukasz Kamiński