W dniach 3 do 8.12.2018 grupa eTwinning ZSGH pod opieką pani Anny Choruży oraz Anny Czajki, odwiedziła partnera projektu “Mind your diet” który otrzymał Europejską Odznakę Jakości.

Podróż rozpoczęliśmy w Lizbonie, gdzie czekał na nas uczeń ze szkoły Turystyki w Lizbonie i odgrywał rolę naszego przewodnika po centrum Lizbony. Już pierwszego dnia zobaczyliśmy wąskie uliczki, kocie łby oraz dekoracje świąteczne miasta. I już pierwszego dnia skosztowaliśmy portugalskich ciastek Nata oraz popularnych dań w czasie kolacji.Lizbona jest miastem które nie śpi. Sklepy otwarte do 23 a puby i restauracje prawie do rana.

Kolejnego dnia dojechaliśmy do Coimbry. I tam partnerzy ze szkoły Escola de Hotelaria e Tourismo odebrali nas ze stacji kolejowej aby zabrać nas na lunch w swojej szkole. To była również pierwsza okazja zobaczenia szkoły oraz poznania uczniów i nauczycieli. Powitano nas w barze drinkiem i ugoszczono lunchem. Zrobiliśmy także pierwsze wspólne zdjęcia. Następnie zawieziono nas do hostelu. Większość popołudnia upłynęła nam na zwiedzaniu

Uniwersytetu w Coimbrze do którego w 1537 roku przeniesiono Uniwersytet Lizboński. Mieści on również bibliotekę Joanina uznawaną za najwystawniejszą bibliotekę na świecie.

Zwiedziliśmy również Marmaid Park. Jeszcze tej samej nocy byliśmy świadkami ulicznych obrzędów przyjmowania pierwszaków w poczet studentów Uniwersytetu. Czarne togi (280 euro ) studentów były widoczne w całym mieście.

W środę zorganizowano nam wycieczkę do regionu winnic Barriada. Rozpoczęliśmy od obiadu w restauracji Churrasquere Rocha gdzie pokazano nam proces przygotowania tradycyjnej potrawy z prosięcia od szlachtowania przez przygotowanie i nadziewanie sosem, pieczenie, pieczenie pieczywa i serwowanie jako dania. Następnie odwiedziliśmy Caves Messias...fabrykę win i porto. Właścicielka oprowadziła nas po piwnicach składujących 9 milionów butelek oraz zachęciłą do degustacji wina musującego i porto.

Po powrocie do miasta udaliśmy się na koncert Fado i resztę wieczoru studenci portugalscy i polscy spędzili razem.

W czwartek rozpoczęliśmy podróżą do  Tentugal aby zobaczyć produkcję portugalskich ciastek oraz oddać się ich późniejszej degustacji. Udaliśmy się na wizytę konwentu i kościoła karmelitanek żyjących w odosobnieniu, które aby utrzymać się przy życiu produkcją tych ciastek się zajmowały. Dziwnie było się dowiedzieć że stąpamy po grobach 299 zakonnic pochowanych w murach konwentu. Żadna z nich po przekroczeniu progu konwentu nigdy go nie opuściła. Następnie wróciliśmy do szkoły gdzie ambasador eTwinning wręczył naszemu partnerowi odznakę szkoły eTwnning. Uczniowie portugalscy i polscy przygotowali dania polskie i portugalskie, które podano w szkolnej restauracji na obiedzie wieczorem. Przez cały dzień uczniowie z Portugalii oprowadzali nas po szkole i uczestniczyli w obiedzie w strojach rodziny do której pierwotnie należał budynek szkoły.

W piątek zwiedzaliśmy Porto z przewodnikiem Speedy Gonzales z firmy walking tours. Uczniowie uznali jego prowadzenie za genialne. Przeprowadził nas szlakiem życia nocnego, zaznajomił w księgarnia gdzie J.K. Rowling pisała Harrego Pottera pokazał fontannę, uniwersytet jako źródła inspiracji . Wysłuchaliśmy wielu ciekawostek o budynkach, życiu studenckich oraz kuchni oraz przyjęliśmy rekomendacje czego i gdzie warto skosztować. Skorzystaliśmy z okazji aby odwiedzić dworzec Sao Bento słynący z wystroju Azulejos.

W sobotę niechętnie wracaliśmy do Polski zostawiając grudniową pogodę 20 stopni Celcjusza. Wszyscy jednogłośnie wyrazili przekonanie że mieliśmy za mało wolnego czasu żeby zobaczyć więcej i większość wyraziła pragnienie powrotu do Portugalii.