W dniach 12-16.11.2018 roku grupa 6 uczniów z klasy IV k, III l oraz III a oraz 3 nauczycieli: koordynator projektu pani Anna Choruży, pani Mariola Kołacz oraz Joanna Budzyńskiej wzięli udział w 1 mobilności projektu Erasmus + “Grand Tour d’Europe”
Pierwszego dnia uczniowie z Polski, Włoch i dwóch szkół we Francji zostali powitani przez dyrektora szkoły oraz koordynatora projektu ze strony francuskiej. Uczniowie Decize przygotowali powitalne dekoracje na stołówce i rozpoczęli współpracę dyskusją na temat uprzedzeń i stereotypów, jakie mamy na temat własnych krajów oraz konfrontacji na temat ich prawdziwości. Następnie uczniowie omawiali prezentacje przygotowane wcześniej na temat atrakcji turystycznych naszych regionów. Kolejną aktywnością było zwiedzanie szkoły oraz poznanie procesu produkcji breloczków, które studenci Decize projektują i produkują. Zademonstrowali nam swoje wyroby oraz proces ich produkcji od projektu do wykonania. Nauczyciele podzielili się praktycznymi umiejętnościami w pracy z uczniami z problemami w nauce. Nie tylko projektują i tworzą przedmioty codziennego użytku, ale również naprawiają przedmioty codziennego użytku z domów, kiedy te się zepsują.
Po obiedzie uczniowie mieli biegi na orientację, a w tym czasie nauczyciele omawiali daty, zadania i podział pracy dla kolejnych mobilności.
Następnie czekała nas piesza wycieczka z przewodnikiem, którym okazała się być nauczycielka historii, do centrum Decize. Wędrówka przez miasto zakończyła się w ratuszu, gdzie zostaliśmy powitani i ugoszczeni przez burmistrza miasta Decize. Wręczono nam pamiątkowe albumy miasta.
Drugiego dania już o 6 wyruszyliśmy autokarem do Dijon stolicy Burgundii. Zwiedzaliśmy miasto i słuchaliśmy ciekawostek o tamtejszych zabytkach przygotowanych przez uczniów Decize. Następnie odwiedziliśmy fabrykę syropu z czarnej porzeczki, gdzie poinformowano nas, że to właśnie Polska jest największym producentem czarnej porzeczki w Europie. Degustowaliśmy różne smaki syropów oraz zostaliśmy oprowadzeni po fabryce i zapoznani z procesem technologicznym produkcji syropu, likieru oraz wina. Następnie odwiedziliśmy Fallot - fabrykę musztardy, gdzie ponownie zapoznano nas z procesem produkcji musztardy oraz zapewniono degustację różnych smaków. Po powrocie nauczyciele zjedli obiad w Porcie Decize.
Trzeciego dnia uczniowie pracowali w bibliotece w międzynarodowych zespołach. Znajdowali imiona bogów z mitów rzymskich, greckich i słowiańskich. Szukali podobieństw w rolach, jakie bogowie pełnili. Uświadamiali sobie wspólne europejskie dziedzictwo kulturowe. Następnie nasi uczniowie obserwowali lekcje matematyki i języka angielskiego w szkole Maurice Genevoix, mogąc porównać, jak te przedmioty są uczone we Francji. Po obiedzie wysłuchaliśmy historii Portu Decize i wykładu pana Stephane Benedit dyrektora Agencji Rozwoju Turystyki Nievere na temat sposobów promocji regionu. Po powrocie do szkoły oglądaliśmy pokaz przygotowania potraw przygotowaną przez najlepszych szefów kuchni w Nievre. Po prezentacji odbyła się degustacja. Te trzy intensywne dni zakończono rozdaniem świadectw uczestnikom i podziękowaniami dla organizatorów projektu.
Uczniowie goszczeni byli przez nauczycieli i rodziny francuskie.