Rok szkolny 2022/23 w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich upłynął pod hasłem realizacji kolejnego projektu staży zagranicznych pod nazwą Staż, doświadczenie, sukces realizowanego w ramach programu Erasmus+. Po październikowych emocjach związanych w procesem rekrutacji i kilkumiesięcznych przygotowaniach językowo-pedagogiczno-kulturoznawczych w marcu, grupa siedemnaściorga stażystek i trojga stażystów w towarzystwie trojga nauczycieli udała się do Walencji, gdzie, przy wsparciu naszej instytucji partnerskiej EducaProjects, nasi uczniowie i uczennice mieli szanse odbyć staże w hiszpańskich restauracjach i hotelach. Wybrane przez EducaProjects miejsca staży odznaczały się wysoką jakością oferowanych usług oraz pozytywnymi opiniami wśród klientów, a stażystki i stażyści, pod czujnym okiem swoich tutorów, mogli kształcić się w sztuce kulinarnej i udoskonalać metody hotelowej gościnności. Nabyli wiele cennych umiejętności, zwłaszcza w zakresie sporządzania owoców morza oraz obsługi gości podczas serwisu śniadaniowego. Mieli okazję pracować na świeżych produktach wysokiej jakości i poznać zasady przyrządzania potraw typowych dla kuchni hiszpańskiej: od najprostszych przystawek (tapas), takich jak croquetas de pollo, croquetas de queso, calamares, tortillas de patatas, poprzez dania główne, jak paella, arroz con verduras, arroz con mariscos, owoce morza i mięsa, skończywszy na deserach, takich jak crema catalana, churros, arroz con leche, pionono. Tutorzy nie szczędzili pochwał pod adresem stażystów i stażystek, którzy zasłużyli na nie, wykazując się zaangażowaniem, punktualnością i motywacją do nauki i pracy.

Pobyt w Walencji był nie tylko okazją do nabywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, ale również do poznawania kultury i tradycji lokalnej społeczności. Przez cały pobyt mieliśmy szansę obserwować przygotowania do kulminacji jedynego w swoim rodzaju święta Las Fallas, polegającego na paleniu kolorowych, styropianowych i drewnianych, figur, budowanych na placach i placykach całego miasta. Budowle te przybierały zarówno bajkowy, jak i karykaturalny charakter, w zależności od obranego tematu. Przykuwały one wzrok feerią barw i wielkością. Obrzędowi temu towarzyszyły inne wydarzenia, jak np. kilkuminutowy pokaz wystrzałów pirotechnicznych, zwanych „mascletas”, które tworzą bardzo hałaśliwą i rytmiczną kompozycję z narastającą siłą eksplozji i niesamowitym zakończeniem, pokazy fajerwerków, procesje ubranych w piękne, tradycyjne stroje kobiet – „las falleras”. Święto tworzyło niepowtarzalną atmosferę wielkiej fiesty, a dla naszych stażystek i stażystów było okazją do szczególnie intensywnej pracy aby zaspokoić apetyty gości oraz zadbać o nich w restauracjach i hotelach.

Poza odkrywaniem trzeciego co do wielkości miasta w Hiszpanii, nasi uczniowie i uczennice zwiedzili okoliczne miejscowości; szlakiem templariuszy i plenerami „Gry o tron” dotarliśmy do zamku królującego ponad urokliwymi uliczkami i ciasno zabudowanymi, białymi domami w miejscowości Peñíscola. Wspięliśmy się na górę w miejscowości Calpe, aby podziwiać nadmorskie krajobrazy, a, we wciśniętej w turkusowo-szmaragdowe wybrzeże Altei, błądziliśmy po wąskich uliczkach jej najstarszej dzielnicy górującej nad miastem.

Stażystki i stażyści mieli okazję aby nie tylko poznać kulturę i tradycje Hiszpanii, ale również by rozwinąć swoje umiejętności językowe, otworzyć się na nowe doświadczenia, nauczyć się funkcjonowania w środowisku obcojęzycznym i współpracować zarówno w zespole w pracy, jak i wśród rówieśników. Okazją do pokazania nabytych umiejętności było spotkanie 23.05.2023 w ZSGH, na którym uczniowie zaprezentowali nabyte umiejętności w formie potraw do degustacji, scenek językowych, przygotowanych prezentacji. Na wydarzenie przybyli przedstawiciele środowiska branżowego, absolwenci – uczestnicy pierwszego projektu a obecnie zawodowi kucharze, rodzice oraz przedstawicielka PCEN.

Kolejny projekt można uznać za sukces i zacząć przygotowania do następnego, który rozpocznie się we wrześniu 2023.