Rozpoczął się czwarty i ostatni tydzień drugiej piętnastoosobowej grupy uczniów Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich z Gdańska stażu w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+ „Hiszpańskie staże szansą do kariery zawodowej (wartość projektu 84 732,00 euro).
W działaniach projektowych wspiera naszą szkołę Stowarzyszenie Kucharzy Polskich i Pomorska Akademia Kulinarna, a patronem medialnym jest Edukacja Pomorska.
Łącznie w projekcie bierze udział trzydziestu uczniów, którzy po półrocznym przygotowaniu językowo-pedagogiczno-kulturowym zdobywają doświadczenia zawodowe w jednych z najlepszych restauracji na kulinarnej mapie Walencji oraz hoteli, których goście cenią komfort, wygodę i elegancję. Możliwość odbywania praktyk w zakładach o tak wysokim standardzie nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z naszym parterem zagranicznym ESMOVIA, która stawia przede wszystkim na jakość organizowanych staży. Uczniowie naszej szkoły mieli ponownie okazję zdobywać zawodowe szlify w restauracjach należących do Quique Dacosty, który w swojej kuchni łączy sztukę z naturą i tradycją w oparciu o wyłącznie naturalne produkty. Odbywając praktyki zawodowe w hiszpańskich restauracjach uczniowie poznają potrawy nie tylko typowe jak paella, huevos rotos, croquetas, tortilla czy tapasy, ale mają przede wszystkim do czynienia z bogactwem gatunków ryb i wachlarzem owoców morza. Uczą się obróbki wstępnej, sporządzania dań, dekorowana i ekspedycji w większości przypadków w kuchniach otwartych dla konsumentów, co dla wielu z nich jest nowością. Same wnętrza restauracji zachwycają swoim designem, nowoczesnością przeplataną tradycją, stanowiąc zręczne połączenie różnych trendów. Uczennice klas technikum hotelarskiego odbywają swoje praktyki w dziale służby pięter i śniadań. Poznają inne metody ścielania łóżek oraz sprzątania jednostek mieszkalnych.
Pobytowi na stażu jak zwykle towarzyszy bogaty program kulturoznawczy. Kiedy uczestnicy projektu zwiedzili już lokalne zabytki, jak np. Torres de Serranos, katedrę, Giełdę Jedwabiu, mieli okazję wyruszyć w głąb Hiszpanii do regionu Kastylia – La Mancha, aby zwiedzić „wiszące domy” i katedrę w Cuenca oraz formacje skalne Ciudad Encantada. Nie mogło też zabraknąć wizyty w Oceanografic, aby przyjrzeć się bogactwu podwodnego świata i wodnych zwierząt, a w awangardowym Ciutat de les Arts i les Ciències zobaczyć architekturę jakby z filmu science-fiction.
Realizowany przez szkołę projekt Erasmus+ to nie tylko nauka zawodu, poznawanie lokalnej kultury i tradycji, ale także rozwój umiejętności personalnych. Uczniowie stają się bardziej otwarci na otaczający ich świat, uczą się pokonywać stres, wzrasta w nich poczucie własnej wartości i chęć dalszego rozwoju umiejętności zawodowych i językowych.
Anna Pawelec, Koordynator Projektu